Mind the Motion
Isabelle Cuppens

MINDFULNESS

Wil je in het hier en nu leven?

Wil je meer genieten van het leven?

Wil je meer creativiteit?

Wil je makkelijker met de dagelijkse uitdagingen van het leven kunnen omgaan?

Wil je je dag op een andere manier beleven of gewoon meer rust?

Vrijwel voor iedereen verloopt niet alles steeds zoals we willen in het leven. Soms lijkt het misschien zelfs zo dat we alsmaar tegen de stroom moeten inroeien. We gaan er mee om, automatisch, bewust? Dat automatische hoeft niet zo te blijven. Je kan leren om zelf meer flow te creëren in je leven. Je kan leren ervaringen te ervaren zoals ze zijn op dat moment. Zonder mee te gaan in het verhaal errond in je hoofd. Waardoor er misschien meer creativiteit en ruimte ontstaat om er mee om te gaan. Het probleem is dikwijls niet dat er geen veerkracht, flexibiliteit of creativiteit is. Wel is het vaak zo dat een groot deel van onze innerlijke ervaringen gebeurt zonder dat we er bij stilstaan. De hele dag door zijn er gedachten, gevoelens en lichamelijke ervaringen. En we handelen ernaar. Eerder automatisch. Niet steeds helder en bewust. Mindfulness leert je de aandacht bewust naar het hier en nu te brengen, telkens opnieuw. Iedereen kan het, het is niet moeilijk. Waar denk je nu aan? Waarschijnlijk heb je daar onmiddellijk een antwoord op. Wat uitdagend is, is om jezelf aan die vraag te herinneren. Om daarna meer keuze te hebben in je reactie er op. Deze training geeft je meer kans om oa dat te leren. Het is een zachtmoedige manier om meer vrijheid te krijgen in je denken, voelen en handelen. Meer keuze om het leven te leiden dat je liefhebt.

Mindfulness als weg naar meer innerlijke kalmte, rust en genieten.

Het programma bestaat uit:

  • Wekelijkse training van nieuwe vaardigheden om in het hier en nu aanwezig te zijn. En besprekingen van de oefeningen thuis (de ervaringen en valkuilen). Doorgaans gespreid over 8 weken.
  • Thuisoefeningen als essentieel onderdeel van de training.

‘The teacher opens the door, it’s up to the student to enter it’

Zo leer je:
  • Je aandacht bewust naar het huidige moment te brengen.
  • Je eigen gedachtenpatronen en emotionele ervaringen beter in kaart brengen.
  • Lichaam én geest de nodige aandacht te geven. De som is meer dan de delen apart.
Op geen enkel ogenblik wil dit programma een op zichzelf bestaande therapie zijn noch enige vervanging betekenen van een medische, psychologische of medicamenteuze behandeling.

Praktisch:

  • Training in groep
  •            Data kunnen onderling afgesproken worden vanaf
  •            een groep van 3 personen.
  • Individuele training op maat na afspraak
  • Inbegrepen: begeleidende syllabus en audiomateriaal
 

 raamsticker lichter 486 334

De term Mindfulness

De term Mindfulness dateert van 1881. Het was de eerste Engelse vertaling uit het Pali, (een Oudindische taal) voor ‘sati’. Een vondst van de Brit Thomas William Rhys Davids. Over de juistheid van die vertaling bestaat discussie. In de oorspronkelijke boeddhistische context staat samma sati voor ‘opperste of juiste bewustzijn, aandacht, concentratie’. Het zevende element van het achtvoudige pad naar de verlichting. Verlichting of anders gezegd ‘vrijheid van geestelijke onrust en lijden’. De hedendaagse psychologie definieert Mindfulness als ‘het bewust richten en vasthouden van de aandacht, zonder oordeel, volledig in het hier en nu’.